reklama

Miniblog: Derevjanik, šampiónka WNBA a Jura, strieľajúci Šerif

Dnes blogujem o Jennifer Derevjanik, pravdepodobne najlepšej americkej basketbalistke so slovenskými génmi v histórii WNBA a o Chuckovi Jurovi, najlepšom čechoamerickom basketbalistovi v histórii európskeho basketu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Výborná hráčka, úspešná trénerka Jen Derevjanik

Hráčka WNBA Derevjanik
Hráčka WNBA Derevjanik (zdroj: Getty Images)

Narodila sa v marci 1982 na newyorskom Staten Islande, z otcovej strany jej korene siahajú do Jarabiny pri Starej Ľubovni. Jen strávila v ženskej NBA päť sezón, bola šikovnou rozohrávačkou, ktorej tímy sa trikrát dostali do finále WNBA – Connecticut Sun v rokoch 2004 a 2005 a Phoenix Mercury v 2007. Phoenixu sa podarilo zvíťaziť v rozhodujúcom piatom zápase finále a Derevjanik sa tak mohla tešiť z majstrovskej trofeje. Okrem WNBA si zahrala aj v Európe, konkrétne v Grécku, Litve, Lotyšsku, Rusku a na Slovensku. V zemi jej predkov hrala za MBK Ružomberok. Jen, ktorá momentálne koučuje stredoškolské dievčenské družstvo v New Jersey, som sa spýtal, ako si spomína na svoje pôsobenie pod Tatrami.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Moji prastarí rodičia sa presťahovali do Štátov zo Slovenska. Škoda, že som sa s nimi nikdy nestretla. Keď som hrala na Slovensku, bratranec môjho otca prišiel na zápas. Po zápase sa mi predstavil. Zostali sme v kontakte cez Facebook and keď bola sezóna na konci, zobral ma do obce Jarabina, odkiaľ pochádzajú naše rodiny. Keď som tam bola, stretla som sa so starostom a u neho mi zaspievali národnú pieseň. Tiež sme pili šampanské. Potom sme sa išli najesť a zobrali ma na prehliadku obce. Bol to jeden z najlepších dňov môjho života, vidieť odkiaľ sú moji predkovia. A basketbal na Slovensku? Konkurencia bola dobrá. Prišla som tam v januári a odišla na prelome marca a apríla. Môjmu tímu sa darilo slušne, čo sa týka mňa, ja som na palubovke nemala najlepšiu sezónu, ale na túto skúsenosť nikdy nezabudnem. Všetky moje spoluhráčky boli ku mne veľmi milé a v družstve som bola vítaná. Musím povedať, že pochytiť slovenský jazyk bolo pre mňa veľmi náročné. Mala som však skvelé zážitky a zbožňovala som pirohy.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Trénerka Derevjanik
Trénerka Derevjanik (zdroj: Annie De Biase)

Basketbalistky WNBA narodené v Československu:

Češky
* Eva Němcová (1997–2001, Cleveland Rockers)
* Kamila Vodičková (2000–2006, Seattle Storm, Phoenix Mercury; šampiónka z roku 2004)
* Romana Hamzová (2000, Orlando Miracle)
* Michaela Pavlíčková (2001 a 2003, Utah Starzz, Phoenix Mercury)
* Zuzana Klimešová (2002 a 2003, Indiana Fever)
* Jana Veselá (2010, Seattle Storm; šampiónka)

Slovenky
* Andrea Kuklová (1998 a 1999, Phoenix Mercury)
* Zuzana Žirková (2003, Washington Mystics)

Okrem tejto osmičky boli draftované Jana Lichnerová (2000, Minnesota Lynx), Žofia Hruščáková (2015, Phoenix Mercury) a Julia Reisingerová (2018, Los Angeles Sparks); Kateřina Elhotová v 2016 podpísala zmluvu s Minnesotou Lynx, ale do zámoria nakoniec neodcestovala kvôli tehotenstvu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

***

Hviezdny pivot Chuck „The Sheriff“ Jura

Obrázok blogu
(zdroj: SAV Bergamo)

C.J. Kupec o Jurovi:Chucka Juru som poznal veľmi dobre. Nielenže som proti nemu v Taliansku hral, ale boli sme spoluhráčmi v SAV Bergamo v 1982/83. Chuck bol skvelý hráč v Taliansku a domnievam sa, že bol draftovaný Chicagom Bulls, keď vyšiel z univerzity. Podpísal s Clevelandom Cavs v 70. rokoch, ale nikdy v NBA nehral, pokiaľ viem. Nerozprával som sa s ním už veľa rokov; posledné, čo som počul, bolo, že sa vrátil do Nebrasky a vlastnil Holiday Inn hotel a Pizza Hut reštauráciu. S Chuckom nám to v Bergame išlo veľmi dobre; doviedli sme tím, ktorý bol prvý rok v Serii A2, na prvé miesto v tejto lige... úspech, aký sa podarí zriedka. Chuckova prezývka v Taliansku bola Šerif, pretože doma vo farmárskej Nebraske vlastnil pickup a keď na ňom jazdil, visela v ňom za ním jeho puška!! Bol naozaj exot!“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Chuckov syn Dusty: „Áno, máme českú krv. Môj otec vyrastal v nebraskom Schuyleri, okolo ktorého boli veľké české osady. Je tam veľa komunít s českým pôvodom (Prague, Bruno, Abie, atď.). V skutočnosti túto oblasť volajú České Alpy (nie sú tam žiadne hory, iba veľmi kopcovité kukuričné polia). V Nebraske je veľa českého dedičstva.“

Chuck Jura: „Ďakujem ti za uvedenie ma do tvojej Siene slávy. Rodina môjho otca prišla do USA z Čiech v 1874. Môj starý otec sa volal František a meno jeho otca bolo Jakub. Boli z Budišova. Môj otec Joe sa narodil vo Wisconsine, hovoril plynulo po česky a väčšina z ľudí, ktorí pravidelne chodili do jeho krčmy, hovorila po česky. Oblasť, v ktorej som vyrastal, bola osídlená Čechmi. Abie, Clarkson a Bruno sú mestá v Nebraske s českými rodinami. Ovládam niečo z češtiny (pivo!), len jedno ma mrzí, že som si nenašiel čas naučiť sa ju, keď som bol mladý.“

Lukas Kuba

Lukas Kuba

Bloger 
  • Počet článkov:  68
  •  | 
  • Páči sa:  57x

Členovia Československo-americkej basketbalovej siene slávy: John Havlicek, Joe Lapchick, John Kundla, Pat Riley, Bob Netolicky, Don Kojis, Jeff Hornacek, Billy Gabor, Bill Bertka, Chuck Mencel, Chips Sobek, Frank Kudelka, Bill Mlkvy, Bill Hanzlik, Mike Smrek, Jeff Bzdelik, C.J. Kupec, LaMelo Ball, Lonzo Ball, Steve Novak, Pat Cummings, Bob Sura, Shavlik Randolph, Steve Vacendak, Johnny Ezersky, Mike Bytzura, Dick Holub, Joe Holup, Ron Shavlik, Skip Harlicka, John Konchar, Dick Bunt, Dave Fedor, Frank Oleynick, Howie Janotta, Tom Kondla, Dick Nemelka, J.P. Macura, Eric Mika, A.J. Green a Chuck Jura Zoznam autorových rubrík:  Nezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu